mandag 28. februar 2011

Weekly inspiration #9: hjertebokeh


Monday you can fall apart
Tuesday, Wednesday break my heart.



Det er mandag igjen, og for dere som trenger inspirasjon er det gledens dag nummer fus. I dag har jeg hatt min første skoledag, det var veldig spennende og gøy, selv om vi ikke hadde mye på agendaen. Bare fotohistorie. Anygays, i dag har jeg valgt å inspirere dere med hjertebokeh.
Bokeh er, for dere som ikke klarer å google ting, en del av bildet som er såpass ute av fokus at den danner formasjoner, for eksempel sirkler, hjerter eller stjerner. Det er vanligst med sirkelformasjoner, siden blenderringen gjerne lager slike. Men hvis man har tilgang på photoshop, eller en lensbaby med mulighet for en selvlaga blenderring, så kan man lage seg hjertebokeh i fleng.

Hjertebokeh er ganske enkelt å lage i photoshop.
1) Åpne opp et bilde som du er fornøyd med
2) Åpne opp et bilde av hjertemønster i photoshop. Søk etter "heart bokeh" på deviantart, flickr eller google for å finne slike!
3) Kopier hjertebokehbildet og lim det inn over orginalbildet i photoshop.
4) Velg "screen mode"
5) Bruk viskelverktøyet til å fjerne hjerter fra steder der hjerter ikke hører hjemme
6) Lagre, og ta-dah, du har et bilde med hjertebokeh!
7) Skjønte du ingenting? Søk etter "heart bokeh tutorial" på google.


Sånn ser det værtfall ut når jeg lager en heartbokeh:

© Arja Rydningen

Og husk: siden det er mandag har du seks dager til på å øve deg. Hvis verken min inspirajonsguide, eller en tutorial hjelper deg,  så kan du spørre meg, og så kan jeg prøve å svare!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar