mandag 27. september 2010

Einar Lunde.
Hentet fra NRKs nettsider.

– Om du skulle gå med eit dødsbodskap til nokon, korleis ville du helse dei? Ville du berre buse ut med det, eller ville du helse først?
-Einar Lunde

Dette blogginnlegget går ut som en hyllest til Einar Lunde, som i dag hadde sin siste sending som nyhetsanker for NRK.
Einar Lunde har vært nyhetsanker i nøyaktig 40 år, og han la inn oppsigelse i protest fordi han fikk vite at sidejobben han hadde for Teamreiser Fredrikstad var i strid med NRKs regelverk. Regelverket forbyr ansatte av NRK å få inntekt fra andre enn NRK.

Sitatet øverst i innlegget fant jeg i en artikkel på nrk.no, hvor jeg lærte at Einar Lunde var den som trumfet fram å hilse god kveld først i en nyhetssending. Dette var det delte meninger om, fordi mange mente at det var rart å gi sendinga en positiv start når de følgende sakene omhandlet krig, sult og triste ting. Men Einar Lunde hadde et poeng. Det er viktig å være høflig og vennlig. Og jeg blir helt imponert over hvor tøff han er!

Cliff Richard og Einar Lunde i 1969.
Hentet fra NRKs nettsider


Einar Lunde har betydd mye for meg. Han har vært en fast klippe i NRK som har beholdt sin integritet som journalist. Der hvor andre journalister har blitt flåsete og lite seriøse (host-alle-som-en-fra-tv2-hosthosthost) har Lunde vist en seriøsitet. Det har rett og slett aldri vært noe krøll med Einar Lunde, og det står det respekt av!
Jeg gjorde et kjapt søk på youtube, og der finner jeg kun to klipp av Lunde. Det første er fra Kjendisstrekken, og det andre er en hostekule lunde fikk under dagsrevyen. EN eneste hostekule i løpet av førti år.
Hadde dere klart det?
Tror ikke det!

Dessuten synes jeg Lunde viser mer enn bare proffesjonalitet. Han viser kjærlighet! Han har et medfølende blikk. Han har som oftest et seriøst ansikt, men smiler og ler ganske ofte. Og da han smilte på dagsrevyen, var det ekte. Ikke sånn pinlig, klein smiling som de fleste andre har, men et smil fra hjertet. Det synes jeg betyr mye. Her er et bilde av Einar Lunde som smiler:


Einar Lunde og Ingvild Bryn
Hentet fra nrk.no

Nå som Einar Lunde har forsvunnet fra TVskjermen, håper jeg det er noen der ute som følger opp. NRK må bestå, og vi trenger en ny klippe. En skikkelig flinking som aldri duster seg ut, og som aldri lar seg friste av den lette, fordummende tonen som mange bruker i dag. Nyhetene skal være saklig, troverdig og ryddig - ikke lattermildt, kleint og fordummende.

EINAR LUNDE: I LOVE YOU.
For alltid :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar