mandag 2. mai 2011

Påske/weekly inspiration #17: shoot from the hip


Hei, barn. Jeg lar ukas inspirasjonsbilder snakke for seg selv, for jeg har andre ting å fortelle om for en gangs skyld.

Det er uke 16 allerede, og jeg begynner å kjenne at jeg lengter hjem. Jeg sliter med økonomien, har lite penger, og alltid en bekymring eller to. Jeg savner vennene mine, og jeg tviler litt på om jeg burde fortsette skolen her nede. Selvfølgelig elsker jeg livet mitt nå, og jeg digger alt jeg lærer, og jeg vil ikke gi opp, men det er så innmari dyrt, og jeg aner ikke om det kommer til å gi meg en jobb med stabil lønning heller. Jeg er ikke klar for å flytte hjem igjen. Jeg vil ikke miste vennene mine her nede, eller kjærsten min. Jeg er ikke typen til å gi opp noe bare fordi det er litt sjangsespill. Jeg vil fortsette å bo her, jeg vil fortsette å studere, jeg vil bli den aller aller beste i kullet mitt. Så jeg prøver å ignorere hjemlengselen, usikkerheten og pengeangsten.
For, jeg har lært at det ikke er vits i å klage over noe som man selv kan endre, og at det ikke er vits i å klage over noe man ikke kan gjøre noe med. Så jeg tror jeg skal skaffe meg en søplejobb, tjene inn penger. Være kjempeflinkis på skolen, og ende opp som den beste. Så det gjelder bare å holde motivasjonen oppe, og det har jeg gjort ved å ta meg en skikkelig lang påskeferie.

Påskeferien kommer forøvrig som en liten bildeserie i løpet av uka, hvis jeg har tid. Men her er ca det jeg har gjort:

Onsdag: påskeferien begynte, etter et par forelesninger. Drakk meg full i en bakgate med fotostudentene, det begynte å regne, så vi endte opp i et parkeringshus som tilhører skolen vår. Og det beste er: det er lov å drikke både i bakgata og i parkeringshuset, fordi vi er studenter og har fått tilattelse av skolen. Og det nest beste er: vi har tilgangskort, så vi gikk inn i bygningen vår, og kunne tisse der og sånn. Finfint opplegg.
Torsdag: sov kjempelenge, jack dro hjem til Rosebud, jeg ble igjen og nerda hele dagen forran macen, med bra musikk, photoshop og te, og jeg lasta ned masse gossip girl og følte meg maks nerdete
Fredag: samme som dagen før, men jeg gjorde masse skolearbeid også. Leste om fotografer jeg liker, gjorde research på fotografer jeg har hørt om, men ikke sett arbeidet til, lærte nye triks i photoshop
Lørdag: forsov meg, men dro til jack i rosebud likevel. Måtte ta toget til Frankston, som er dop-suburben over alle dop-suburber. Det var seriøst bare narkomane og meg på toget. Så det var skummelt.
Søndag: våknet opp av at foreldrene til jack sa at de hadde arrangert påskeeggjakt for oss. Så vi løp rundt i huset som to små barn og fant masse sjokoladepåskeegg. Jack dro på fotballkamp med faren sin, jeg ble hjemme i huset deres med moren hans og puslet med småting, lærte mer photoshopting, jobba mer med lekser, så på midsummer murders med mamman til jack.
Mandag til Onsdag: gjorde fint lite, var i rosebud og sov lenge, leste bøker, kosa og hadde det fint. Foreldrene til jack hadde invitert jacks storesøter og ektemann til familiemiddag, så vi satt og spiste kjempemasse superdigg hjemmelaga mat, mens vi snakka om alt mulig, og jeg følte meg skikkelig inkludert i familien hans.
Torsdag: jeg og jack dro til philip island og så på pingviner som kom inn fra havet og gikk i en marsj opp til noen busker hvor de sov, jeg tror det var over hundre små pingviner. Etterpå fant vi et motell som het The Seahorse, så jeg var frelst. Det lukta gammel kjerring.  (her hadde jeg eegentlig skole, men jeg skulka)
Fredag: jack og jeg utforska philip island grundigere. Vi var i en slags koalapark hvor koalaene lever i et beskytta, men vilt miljø. Så vi fikk se dem nærme. Vi brukte kjempelang tid på å kjøre rundt øya og se på all den fine naturen, og så kikket vi litt på kenguruer, så noen morsome fugler, hadde en krangel, ble venner igjen, og kjørte til rosebud igjen. (her hadde jeg egentlig skole, men jeg skulka)
Lørdag: stod opp tidlig, og dro på skolen for å ta igjen både torsdag og fredags skolearbeid som besto av en studiooppgave og en forelesning ( det er noen uheldige jævler som faktisk har undervisning på lørdager, så da kan vi som ville ha ekstra lang ferie utnytte det og stikke til deres forelesning i steden.. haha) og det gikk veldig fint. Etterpå løp jeg hjem, dusjet, og ble hentet av en fotokompis, for vi hadde leid et digert strandhus i Queenscliff, så vi reiste dit. Møtte to av Rachels beste venner fra Sydney, ble myye bedre kjent med fotostudentene/klassekameratene og ble full med jack og alt var finfint.
Søndag: var i strandhuset, det regnet så vi ble inne og spilte monopol. Jeg og jack knuste de andre, det var ganske fresh. Noen av fotostudentene hadde dratt hjem, mens andre hadde kommet, så da ble jeg mye bedre kjent med de andre fotostudentene også. Vinn-vinn.
Mandag/i dag: dro hjem fra strandhuset, hadde en forelesning, skolejobbet, og satt opp et budsjett som tilsier at.. eh.. jeg har ca 300 kroner å leve på hver uke. Det er forsåvidt.. greit. Men ugg, ingen fler kameragreier framover, nei..
Tirsdag/i morgen: har egentlig forelesning, men foreleseren vår har avlyst den, for hun har noe annet å styre med, så jeg har fri. Jack og jeg skal reise til melbourne museum. Det blir tøft.

Så eh, lang ferie, og jeg trengte det virkelig. Langt innlegg, men jeg følte liksom at bloggen trengte litt bokstaver også, mellom alle bildene..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar