mandag 14. mars 2011

Weekly inspiration #11: Harold Edgerton


Hei små barn! Jeg håper dere digger denne ukas bilder, for jeg er helt frelst. Vi lærte om Harold Edgerton i kunsthistorie forrige uke, og jeg har siklet på bildene hans hver dag siden da.

Dere kan selvfølgelig bare åpne en ny fane og lese om ham på wikipedia, men dette er det viktigste dere må vite om bildene: de er tatt i tidsperioden 1920-1950, i studio, med en teknikk Edgerton selv utviklet (strobe photography), med en lukkertid på ca et halvt sekund, og flerfoldige blitzlamper som blitzer opptil 120 ganger i sekundet.
Jeg kunne forklart i det vide og det brede hvis jeg hadde tid, men ting er hektisk her for tida.
Det viktige er at dere blir inspirert nok til å gjøre noe med livene deres!
Dere finner forresten tusenvis av bilder av Harold Edgerton her: http://edgerton-digital-collections.org/

I dag har jeg nemlig vært i Melbourne Aquarium, sammen med Jordan og Claire og tatt masse bilder av fisk, sjøhester, maneter, rokker, haier og andre ymse sjødyr. Etterpå satt vi på en cafe ved elva og drakk en øl i sola, og det er så utrolig avlappende her i melbourne i dag at dere aner ikke engang.. Det er 30 grader, offentlig fridag, festival i byen, billig øl og god stemning. Det kommer bilder etterhvert! Akkurat nå er jeg opptatt med å ferdigstile et selvportrett som vi må levere i et av fagene jeg tar, og det er litt hektisk.
Her er et photoboothbilde jeg, jordan og claire tok tidligere i dag i melbourne central:



Preikas, søtnoser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar