mandag 28. mars 2011

Weekly photo inspiration #13: ta bilder av fremmede


Hei, sommerfulgene mine! Jeg veit jeg har vært veldig positiv til dette med mandager, men nå kjenner jeg at det gjerne kunne vært søndag en dag til. Jeg er mildt sagt lite intressert i å dra meg igjennom 5 dager til, bare for å komme til fredag.
Så denne ukas inspirasjon går like mye ut til meg, som til dere.. Jeg trenger å inspirere meg selv, finne en slags lyskilde!

Å ta bilder av fremmede er sinnsykt gøy, og veldig utfordrende. Det er så utrolig mye å tenke på! For det første må man finne en person man synes er spennende. Det kan være vanskelig hvis du kommer fra en liten by, med lite mennesker, og det kan være like vanskelig hvis du bor i en stor by, med masse folk som stresser hit og dit.
Og når du har funnet en person som virker spennende, gjelder det å handle raskt. Du må overvinne en eventuell nervøsitet. Du må introdusere deg, legge frem ideen din og spørre pent om lov. Du må gjerne smalltalke litt, få den fremmede til å slappe av. Du må stille inn kameraet. Du må treffe på riktig sekund. Du må en hel haug med ting.

Her er en fin huskeliste:
1) Finn en bakgrunn og still inn kameraet etter lysforholdene der, så har du innstillingene klare. Da slipper du å knote.
2) Forklar deg så klart og kort som mulig for den fremmede. Si hva du heter, og si at du er fotograf og gjerne vil ta et bilde.
3) Vær forberedt på alt! Noen blir sinte når du spør om lov, noen blir paranoide og lurer på hva du skal bruke bildene til. Mesteparten smiler og sier "ja, selvfølgelig, så spennende!", men du bør være forberedt på å ta kameraet under armen og løpe allikevel.
4) Snakk med personen et par minutter før du tar bildet. Prøv å finn ut hva vedkommende heter, hvorfor hun/han er i byen, hva vedkommende jobber med, hvilken musikk han/hun liker å høre på.. Det er viktig for å etablere en avslappa stemning, hvis ikke får du aldri noe bra bilde.
5) Prøv å få den fremmede til å se inn i kameraet. De beste portrettfotografiene er basert på øyekontakt.
6) Alltid vis bildet til den fremmede når det er tatt! Og hvis bildet skal ut på nettet/stilles ut i et galleri, er det viktig at du spør den fremmede om lov til å publisere bildet.

Det hørtes vel ikke så vanskelig ut?  Når man har gjort det et par ganger, blir det enklere, og man blir mer avslappet selv også. Det fine med denne typen fotografi, er at man noen ganger blir kjent med fantastiske mennesker, med fantastiske livshistorier. Noen kan bli vennene dine som følge av at du gikk bort til dem, hvem vet?

Gå ut og grip dagen! Jeg skal prøve så godt jeg kan å gjøre det samme! :)

Og til slutt, mine tre favorittgatefotografer:
1. Nullermanden @ deviantart
2. Joep R @ flickr
3. Björn Lexius 365-Faces @ flickr

1 kommentar:

  1. "Noen kan bli vennene dine som følge av at du gikk bort til dem, hvem vet?"
    *hostkristinehost*
    Savner deg! Michelle og jeg har en plan om å bruke disse inspirasjonene dine som våre egne fotoppgaver. Ny hver uke ^^,

    SvarSlett